2008-08-16

"Gör vad du vill" av Erlend Loe

"Vi störtar. Älskar dig. Gör vad du vill. Pappa."
Det sms:et får Julie, 18 år, strax innan hon förlorar hela sin familj i en flygolycka. Vi får ta del av hennes dagbok under ett års tid, ett år där Julie försöker överleva sorgen eller bara komma på ett bra sätt att ta livet av sig.

"Läste just i en tidning att Muhammedkrisen fortfarande inte har lagt sig. Flera tecknare har tydligen hotats till livet. Ett enkelt sätt att lösa mitt problem kunde därför vara att göra en Muhammedmask och valsa runt med den i Damaskus eller Beirut. De kanske har en tröskel när det gäller att döda ljushåriga, söta flickor som jag, men jag tippar att den försvinner bara jag är tillräckligt oförskämd."

Sitt tragiska ämne till trots är det här en väldigt rolig bok. Svart humor när den är som bäst. Läs.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag köpte den här med presentkort jag fick i trettioårspresent och precis som du tycker jag den är lysande.