2016-04-26

Djupa ro

Jag inser tidigt i läsningen att jag haft fel förväntningar på Djupa ro. Jag hade inte satt mig in i vad den skulle handla om men ville läsa den oavsett, för jag brukar alltid gilla Lisa Bjärbos böcker.

Det jag gillat mest med hennes tidigare böcker är dialogerna och hur mycket humor hon lyckas få in där. Den här boken är inte menad att vara humoristisk - därav mina felaktiga förväntningar. Den handlar nämligen om död och sorg.

Fyra unga människor återvänder till sin småstad som de ganska nyligen lämnat. De kommer hem för att begrava den femte i kompisgänget som blev kvar i samhället Ingelstad. Men hur dog egentligen Jonathan? Den officiella dödsorsaken är drunkning, att Jonathan var full och fastnade under bryggan vid sjön Djupa ro. Men vännerna blir mer och mer tveksamma till om detta stämmer?

Bra dialog som vanligt av Lisa Bjärbo, och ett viktigt ämne förstås. Ibland saknar jag driv i handlingen, men å andra sidan passar det den eftertänksamheten berättelsen ganska bra.


Inga kommentarer: