2019-01-28

Finns det björkar i Sarajevo?

"För att svara på den där frågan om var jag egentligen kommer ifrån kan jag säga att jag föddes i en röd Honda med rost på vänster framdörr. Rengöringsborstarna gick just lös på den inne i farsans biltvätt. Farsan lyssnade på melodikrysset och Charlie satt i baksätet i sina röda galonisar från Röda korsets loppis medan morsan hasade längre ut på passagerarsätet och ropade "Jag måste ha fått i mig laktos"."

Kevin har EN kompis, och när han (Hannes) frågar om Kevin ska med till Liseberg så kan han bara inte tacka nej. Egentligen har han lovat att se efter sin bror Charlie medan deras föräldrar är i  Bosnien, men vad kan egentligen hända på några futtiga timmar?

Det här är en bok om kärlek, om att ha ett syskon med diagnos och om vänskap. Det är också en bok om hur tröttsamt det är att alltid få frågan  om var du egentligen kommer ifrån. Jag är grymt imponerad av Christina Lindströms förmåga att blanda humor och allvar.


Inga kommentarer: