2019-03-01

Inuti huvudet är jag kul

"Tänk att du är Beyoncé. Det är ett av de sämsta råden jag någonsin fått av min pappa, tror jag. När han sa det för en kvart sedan i hallen trodde jag att han hade fått en liten, liten hjärnblödning."

Liv och hennes pappa har flyttat från Stockholm till Småland. Från hyresrätt på Södermalm till hus på landet. Från trygghet till kaos. Vissa kanske tycker att det mest är spännande att byta skola och få chansen att lära känna massor av nya människor. Men för många av oss, och för Liv i synnerhet, är det ångestframkallande.

Jag känner igen mig själv som ung ganska mycket i Liv. Hur jag avundades de som kunde umgås till synes helt avslappnat, de som inte var rädda för att ta plats. De som inte var nästan sjukligt blyga.

De här karaktärerna får sällan bli huvudpersoner, så jag är glad för att Lisa Bjärbo har skapat Liv. Lär känna henne vetja, hon är kul!

Inga kommentarer: