2013-08-01

Jane Austen möter Harlequin - i Stockholm

Jag hade en period i tonåren då jag slukade Harlequinromaner, ni vet böckerna där en man och en kvinna först hatar varandra och sen älskar varandra men så uppstår ett missförstånd så de splittras men får varandra på slutet? Det här är en sådan bok, förutom att missförstånden uppstår överallt, inte bara i slutet. Och så håller den en högre kvalitet överlag förstås.

Tiden är sent artonhundratal och platsen är Stockholm. Kvinnorna förväntas vara undergivna och gifter sig främst för att bli försörjda.

Mannen, Seth Hammerstaal, är rik, snygg och liksom djurisk. Han är sällan utan älskarinna men binder sig inte. Kvinnan, Beatrice Löwenström, är ung och oskuldsfull men provocerande intellektuell och självständig. Hon är dessutom fattig, föräldralös och bor hos sin elake farbror.

De träffas och ljuv musik uppstår. Sedan en kavalkad av missförstånd och olycka innan de får varandra på slutet. Boken är bitvis banal och klyschig men det förtar inget av läsupplevelsen. Inte sällan drog jag paralleller mellan Seth och självaste Mr Darcy när jag sträckläste den.

En historisk romantisk roman som jag tror du kommer att ha svårt att lägga ifrån dig.



Inga kommentarer: