2014-02-20

"Dollar" av Lee Child

Jag blev tipsad om böckerna om Jack Reacher av en elev (kille), och eftersom jag är väl medveten om att jag är dålig på att läsa "typiska killböcker" så tog jag mig an Dollar som är den första boken i serien.

Jack Reacher är en typisk machoman. Men eftersom han är hyfsat godhjärtad så gillar jag honom ändå. Han är en före detta militär som nu lever ett kringflackande liv. En dag kliver han av bussen i en sömnig liten småstad i Georgia, USA, och innan han hinner blinka har han blivit anklagad för mord. Reacher bestämmer sig förstås för att hitta den verklige mördaren.

Jag tror att de som gillar Ondskan, Arn och/eller Hamiltonböckerna av Jan Guillou även kommer att gilla den här. Jack Reacher är en huvudperson som liknar Guillous, han är bra på att slåss och snackar inte i onödan. Samt att det är bra flyt i läsningen (eller lyssningen i mitt fall).

Inga kommentarer: