2015-02-09

Jag - En

Jag har hört lite olika omdömen om den här boken så jag tog mig an den med blandade känslor, jag brukar gilla David Levithans böcker och var lite rädd för att bli besviken.

Boken handlar om En. En kallar sig så eftersom hen vaknar i en ny kropp varje dag, vilket hen gjort sedan hen föddes. Vi får snart veta vilka strategier En lärt sig för att klara av detta:

Håll en låg profil! Försök att passa in! Fäst dig inte för mycket vid människorna i din omgivning!

Men En klarar inte alltid att hålla sig till sina strategier. En dag blir hen blir nämligen förälskad i sin "värdkropps" flickvän. Han kan inte hjälpa det. Hon heter Rhiannon och resten av boken handlar om hur En försöker komma nära henne i den kropp han har för dagen. Ska han våga berätta sin hemlighet?

Ett tankeexperiment som jag gillade att läsa om. Vad är egentligen jaget och vad är kroppen? Vad innebär det att älska en själ?

Inga kommentarer: